25 Onderwijstips van Temple Grandin voor Kinderen met autisme

0
803
views
25 onderwijstips van Temple Grandin

25 Onderwijs Tips van Temple Grandin voor Kinderen met autisme.

25 onderwijstips van Temple Grandin

Wie is Temple Grandin?

Temple Grandin heeft tijdens een interview met het Autism Research Institute 25 onderwijstips gegeven voor mensen met ASS.

Haar onderwijs tips zijn.

  1. Veel mensen met autisme zijn visuele denkers. Ik denk in beelden. Ik denk niet in de taal. Al mijn gedachten zijn als videofilms en lopen in mijn verbeelding. Beelden zijn mijn eerste taal en woorden mijn tweede taal. Naamwoorden waren de makkelijkste woorden om te leren, omdat ik in mijn geheugen aan het woord een foto koppelde.
  2. Vermijd lange mondelinge instructies. Mensen met autisme hebben problemen met het onthouden van de reeks. Een beschrijving met meer dan drie stappen worden opgeschreven.
  3. Veel kinderen met autisme zijn goed in tekenen, kunst en het programmeren van computers. Deze getalenteerde gebieden moeten worden gestimuleerd. Talenten worden omgezet in vaardigheden die ze later in hun werk kunnen gebruiken.
  4. Veel autistische kinderen zijn gefixeerd op één onderwerp, zoals treinen of kaarten. De beste manier om met fixaties om te gaan is door ze te gebruiken tijdens schoolwerkzaamheden. Bijvoorbeeld wanneer het kind houdt van treinen, gebruik dan de treinen bij het leren van lezen en rekenen.
  5. Gebruik visuele methoden. Om breuken te leren gebruikte mijn leraar een houten appel die uit vier stukken bestond. Zo leerde ik het concept van kwarten en helften.
  6. Veel autistische kinderen hebben een gebrekkige, houterige motoriek, wat mooi schrijven moeilijk maakt. Laat het kind op de computer typen om frustraties te verminderen. Typen is vaak veel gemakkelijker.
  7. Sommige autistische kinderen leren gemakkelijker lezen met klanken, en anderen door het onthouden van hele woorden. Kinderen met veel echolalie leren vaak het beste uit prentboeken of flashkaarten, zodat ze de woorden kunnen associëren aan plaatjes.
  8. Toen ik een kind was, deed het horen van de schoolbel veel pijn aan mijn oren. Net alsof een tandarts met boren een zenuw raakt. Kinderen met autisme moeten worden beschermd tegen geluiden waarvan ze extreem last hebben. De angst voor gevreesde geluid kan negatief gedrag veroorzaken. Soms helpt het om het geluid waar het kind gevoelig voor is om deze op te nemen op een bandrecorder. Zodat het kind de controle over het afspelen van het geluid heeft.
  9. Sommige autistische mensen last hebben van visuele afleidingen en tl-verlichting. Het kan de flikkering van lampen zien. Gebruik de nieuwste lampen die je kunt krijgen.
  10. Sommige hyperactieve autistische kinderen worden rustiger als ze een verzwaringsvest aan doen. Bij mij werkte deze druk altijd erg goed. Voor het beste resultaat moet het vest gedurende 20 minuten gedragen worden en doe je het dan weer af. Dit voorkomt dat het zenuwstelsel daaraan gewend raakt.
  11. Sommige mensen met autisme reageren beter als de leraar met hen samenwerkt terwijl ze op en neer gaan op een schommel of een opgerolde mat. Het schommelen dient als leuke activiteit te gebeuren. Je moet het kind hierin nooit dwingen.
  1. Sommige kinderen en volwassenen kunnen beter communiceren wanneer ze zingen dan spreken. Sommige kinderen met extreme geluidsgevoeligheid reageren beter als de leraar fluistert in plaats van praat.
  2. Sommige kinderen en volwassenen kunnen non verbale, visuele en auditieve input niet op hetzelfde moment verwerken. Je moet ze niet vragen om tegelijkertijd te kijken en luisteren.
  3. Bij oudere kinderen en volwassenen, is het voelen hun meest betrouwbare zintuig. Gef de persoon bijvoorbeeld een kwartier voor de lunch een lepel om vast te houden.
  4. Sommige kinderen en volwassenen met een Autisme Spectrum Stoornis leren gemakkelijker wanneer de toetsenbord van de computer dicht bij het scherm staat. Hierdoor kunnen ze tegelijkertijd op het toetsenbord en beeldscherm kijken.
  5. Kinderen en volwassenen vinden het makkelijker om woorden te associëren met beelden wanneer ze het woord en beeld tegelijkertijd op een flashkaart zien.
  6. Sommige autistische mensen weten niet dat het spreken wordt gebruikt om te communiceren. Het communiceren kan worden vergemakkelijkt door het bevorderen van taaloefeningen. De persoon met autisme moet leren dat als hij woorden zegt, er concrete dingen gebeuren.
  7. Veel mensen met autisme hebben moeite met het bedienen van een computermuis. Zorg voor een muis die een aparte knop hebben om te klikken heeft. Sommige mensen met autisme vinden het zeer moeilijk om de muis stil te houden tijdens het klikken.
  8. Verschillende ouders hebben me laten weten dat het gebruik van de ondertiteling op de televisie hun kinderen hielp om te leren lezen. Het opnemen van een favoriet programma met ondertiteling zou nuttig zijn, omdat je het programma dan meerdere keren kunt afspelen en eventueel kunt terugspoelen.
  9. Sommige mensen met autisme begrijpen niet dat wanneer je met een computermuis beweegt dat er dan ook een pijl op het scherm beweegt. Zij kunnen dit leren door een zelfde pijl als op het scherm van bijvoorbeeld papier aan de muis vast te maken.
  10. Kinderen en volwassenen met visuele verwerkingsproblemen kunnen bij het kijken naar een tv last hebben van beeld dat voor hun flikkert. Ze kunnen soms beter zien op laptops die minder flikkeren.
  11. Kinderen en volwassenen die angstig zijn voor roltrappen hebben vaak visuele verwerkingsproblemen. Ze zijn bang voor roltrappen omdat ze niet kunnen bepalen wanneer ze op of van de roltrap af moeten stappen.
  12. Personen met visuele verwerkingsproblemen vinden het vaak makkelijker om te lezen met zwarte letters op gekleurd papier. Dit om het contrast te verminderen. Experimenteer hierin met verschillende kleuren.
  13. Mensen met autisme hebben moeite met generaliseren. Als hij wordt onderwezen in slechts één locatie, zal het kind denken dat de regel geldt alleen voor deze keer op deze specifieke plaats. Daarom is het goed om op verschillende locaties les te geven.
  14. Een veel voorkomend probleem is dat een kind met autisme een toilet thuis kan gebruiken, maar dit op school weigert. Dit kan worden veroorzaakt doordat ze de toilet niet herkennen. Het kind kan enkele kleine, voor ons niet-noodzakelijke details gebruiken om een object zoals een toilet te herkennen. Dus ga opzoek naar het ontbrekende detail.

Geef een reactie